Forrige sprakk ballongen. I et lengre intervju i Aftenposten gløtter samferdselsminister Knut Arild Hareide på døra i forhold til hva vi har i vente når revidert nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2022 til 2033 legges fram til våren: De store visjonene for inter city-utbyggingen rundt Oslo kommer til å krympe inn. Ambisjonene har vært alt for høye. Prisanslagene alt for lave. Hareide ser ingen annen mulighet enn å dra i nødbremsen.
For vår region betyr dette etter alt å dømme at videre utbygging av nytt dobbeltspor fra Hamar til Lillehammer legges på is på ubestemt tid. Eller at utbyggingen nedskaleres fra dobbeltspor til en billigere løsning med flere møtestrekninger.
På mange måter har vi forståelse for signalene som Hareide gir. Hensikten med nye dobbeltspor inn mot Oslo er å legge tilrette for økt pendling mellom Oslo og regionene rundt. For Innlandets del er det ingen tvil om at den store samfunnsøkonomiske gevinsten ligger i et dobbeltspor mellom Hamar og Oslo. Det er her det store antallet daglige reisende transporteres. Reisende fra stasjonene lenger nord utgjør et relativt beskjedent antall, og vil etter alt å dømme kunne klare seg med rimeligere løsninger og færre togavganger. Interntransporten av folk på Hedmarken som skal til og fra jobb og skole på tvers av kommunegrensene mellom Stange, Ringsaker, Løten og Hamar vil uansett etter alt og dømme fortsatt gå med bil og buss i overskuelig framtid. Dermed vil et bedre togtilbud uansett ha liten betydning for denne gruppen.
En konsekvens av at dobbeltsporet fra Hamar til Lillehammer nå ser ut til å ryke, er at kommunikasjonstilbudet til det planlagte hovedsykehuset ved Moelv ikke ser ut til å bli som forventet. Det vil få betydning både for ansatte og pasienter. Dette er et viktig moment som Helse Sør-Øst bør ta med i sine vurderinger nå høst, når samfunnsanalysen for ny sykehusstruktur utarbeides. Et redusert togtilbud bør være enda et argument for at Hamarregionen bør ende opp med hovedsykehuset
for Innlandet, eller ihvertfall et eget akuttsykehus.