Historien
Mickelson Karosseri ble startet opp i 1996 av Thomas Mickelson. Etter hvert ble faren hans, Thommy, med, og de eide bedriften sammen i mange år. Da Thommy pensjonerte seg i 2017 ble aksjene hans overtatt av Thomas, samt to ansatte, Stein Nyhus og Ole J. L. Stenberg. I dag driver disse tre Mickelson Karosseri AS.
Lokalene
Vi startet i et lite leid lokale på Gubberud. I årene som fulgte kom det flere ansatte til, og det ble behov for større plass. I 2000 kjøpte verkstedet eget lokale, og flyttet bedriften inn i 2001 på nåværende lokasjon etter en omfattende renovering. I 2006 ble det laget en underavdeling i Elverum. Den ble skilt ut som eget firma i 2008, og flyttet da inn i nybygde lokaler på Grindalsmoen.
Det er i Ottestad bedriften ble startet opp og har sitt rotfeste. Og det er her vi ser for oss å være i årene fremover også. Men, det har periodevis vært utfordrende å drifte samt utvikle bedriften i en kommune med til tider lite fokus på næringslivet.

De ansatte
I dag er det 15 ansatte ved bedriften i Ottestad, samt at det er seks dedikerte lakkerere hos en underleverandør. I tillegg er det 11 ansatte på avdelingen på Elverum.
De ansatte er veldig viktige for bedriften. Vi har fokus på kompetanse gjennom utdannelse som bilskadereparatører og lakkerere. Det er tilbud om kursing, og noen mekanikere har vært på både nasjonale og internasjonale kurs, og flere skal til utlandet for å følge med på utviklingen i bransjen. Det er vektlegging på sertifisering og kursing, med både teoretiske og praktiske prøver. Det er flere som har spesialutdannelse på el-biler og aluminiums reparasjoner, og det er veldig viktig å være fremoverlent og ta investeringer i både utdannelse og verktøy fortløpende.
Bilskadefaget er mye mer enn å «slipe sparkel» – slik som ryktet har sagt om yrket tidligere. For bransjen vår er det viktig med fortløpende rekruttering av ungdommer. Derfor har vi lærlinger i bedrift stort sett hele tiden, og vi har også utdannet de som ikke har tatt skolegang. De gjennomgår da et praktisk forløp før det ender i et fullverdig fagbrev. Det er også viktig at bedriftene åpner opp for utplassering av skoleelever i både ungdomsskole og videregående, slik at vi kan fortsette å rekruttere nye medarbeidere i bransjen.
Godt arbeidsmiljø er veldig viktig i hverdagen, og det prøver vi å ha som et fokusområde. Her er det lov å tulle og tøyse med hverandre, og vi prøver å finne på sosiale tilstelninger til de ansatte.
Arbeidsoppgavene
Et bilskadeverksted reparerer alt som har med bilskade å gjøre, og det vil si at vi skifter/reparer glass, karosserireparasjoner – både små og store, plastreparasjoner, småskade, spot-repair samt rette bulker uten lakkering, lakke felger og liknende. Det er både helt vanlig ordinære arbeidsoppgaver, samt de mer «custom-made»-oppgavene vi kan hjelpe til med.
Bransjen
Med den voldsomme utviklingen som er i bilbransjen, så er det viktig å følge med og holde seg oppdatert. Fagkunnskap sikrer at de mange sikkerhetskomponentene i moderne biler blir behandlet på en korrekt måte. Dette er en jobb med mange ulike arbeidsprosesser, der fokus på kvalitet betyr alt. I tillegg er vi underlagt strenge krav for å sørge for kundetilfredshet. Nye forskrifter krever også re-godkjenninger i bransjen. Mickelson Karosseri AS var en av de første som ble godkjent etter ny forskrift.
I bransjen vår er det noen useriøse aktører som reparerer i garasjer eller rundt omkring. Vi har sett en del skrekkeksempler på dette, for eksempel byggskum i bilens bærende konstruksjoner. Dette kan være en potensiell veldig farlig reparasjon og en usikker bil.
Klikk på bildene for å se dem større:





Kundene
Hos oss er det ingen typisk kunde, men mye av sakene er relatert til forsikring. Vi reparerer alle bilmerker, og utfører jobber for private, bedrifter og forsikringsselskaper. Vi ønsker å håndtere alle på en hyggelig og serviceminded måte, og å fremstå positive og behjelpelige. For oss er det viktig å skape en god relasjon til kundene, og gjøre det «lille ekstra». Det henger blant annet sammen med det å ha yrkesstolthet i det arbeidet vi utfører – i alle ledd.
Fremtiden
Bilbransjen har i mange år vært «uglesett», men med krav og kontroller som verkstedene må gjennom for å bli godkjent er det blitt mer respekt for bransjen. Med den konkurransen som er i bransjen er det avgjørende å være seriøs og yte best mulig service for å klare seg.
Vi håper fremtiden ser lys ut, og jobber stadig med å utvikle oss.
Mickelson Karosseri ønsker alle – både nye og gamle kunder – hjertelig velkommen til oss! Vi er her for å hjelpe dere.
Denne artikkelen er en del av Je hændle lokalt i Stange-kampanjen, som er et samarbeid mellom Stange kommune, Stangeavisa, Hamar Media og de enkelte annonsørene.