Det er Lars Kristian Seier­stad, redaktør i Stange­avisa, som sier dette. Bakgrunnen er bursdagen til lokalavisa for hele Stange. 23. april var det nemlig 15 år siden Stangeavisa kom ut for aller første gang.

Historien bak

Kortversjonen av historien bak Stangeavisa startet med to oppsigelser i 2003. Lars Kristian Seierstad var en av ti som måtte gå fra Hamar Dagblad, da økonomien skrantet. Dan Cato Røe mistet jobben i Årdal og Lærdal Avis, da denne ble lagt ned.

– Vi kjente ikke hverandre fra før av. Men da jeg skulle starte opp Stange­avisa på nyåret i 2004, fikk jeg via en felles bekjent høre om Dan Cato – opprinnelig fra Hjellum. Det kunne ikke blitt bedre match. Han klemte til fra dag èn, og sammen klarte vi å tråkke i gang den nye lokalavisa, sier Seierstad.

Dyktige medarbeidere

I årene som fulgte økte opplaget jevn og trutt, og i takt med dette antallet medarbeidere. De fleste er med på skuta fortsatt! I dag består redaksjonen også av Gjermund Trøan og Rune Aasen, pluss flere frilans­ere. Annonsesjef er Monica Blystad.

– Jeg er utrolig glad for for de dyktige og hardt­arbeidende medarbeiderne vi har i avisa, både i redaksjonen og på markedssiden. Jobben vår er en livsstil, og vi elsker det vi holder på med. Når vi kobler dette sammen med utrolig positive lesere i en kommune som syder av kreativt engasjement, mangfold og mange aktivi­teter, må det bare bli god lokalavis ut av det vi holder på med, sier Seierstad.

Ny eier

De første årene var han eneeier av utgiverselskap­et bak Stangeavisa, Info Innlandet AS. I 2011 solgte han selskapet til Hamar Media AS, og fortsatte videre som ansatt.

– Det er en beslutning jeg ikke har angret på en dag. Hamar Media er en utrolig profesjonell medieeier, og legger seg ikke opp i det redaksjonelle produkt­et vi lager. Derimot håndterer de alt det administrative og praktiske rundt det å drive avis på en utmerket måte. Det er godt å slippe å bruke tid og krefter på distribusjon, trykk, regnskap og slikt. I stedet kan vi bruke tiden til å produsere innhold som leserne har glede av. Vi får også tilgang til en rekke nyttige verktøy i den daglige driften. Som løsninger for publisering på nett, sier Seierstad.

Samme oppskrift

Stangeavisa har gjennom de første 15 årene vært i kontinuerlig utvikling. Men grunnoppskriften har hele tiden vært den samme: Sterk fokus på alle bygd­ene i hele kommunen, fra Ottestad i nord til Strandlykkja i sør – med blikket rettet mot grasrota. Både innenfor kultur, idrett, nær­ingsliv og politikk. Og alt vi skriver skal lages ut fra et stort hjerte for kommunen. Vi ønsker å fokusere mer på det som bygger opp, enn det som river ned.

– Dette er resepten vi skal følge også i årene som kommer. Det er mye nytt som skjer i mediebransjen, og ingen vet helt hvordan framtida blir med tanke på hvilke «plattformer» vi skal gi ut avisa på. Men det at leserne våre setter pris på de gode sakene, det skal vi aldri glemme. Uansett om vi publiserer dem på papir, nett eller i andre kanaler, sier Seierstad.

Opplags- og annonseinntektene til Stangeavisa, kombinert med årlig pressestøtte på drøyt 400.000 kroner, har vært stabile og tildels økende over flere år. I motsetning til mange andre aviser i landet vårt som sliter for å holde hjulene i gang. – Vi har et unikt utgangspunkt for å møte framtida på en god måte. Vi lover å gjøre vårt beste for å stadig levere en enda bedre avis til leserne våre, avslutter Seierstad.

Fakta om Stangeavisa

Utgiverselskapet bak Stangeavisa heter Info Innlandet AS, et datter­selskap i Hamar Media AS. Første avis kom ut 23. april 2004. Avisa gis ut på papir hver torsdag, 48 utgaver i året.  Stoffet er også på www.stange­avisa.no. Godkjent opplag for 2018 ble 2.601 aviser. Antall­et ukentlige faste lesere er cirka 11.000. Staben i Stange­avisa teller 3,2 årsverk, pluss frilansere og annonsesjef i full stillling. Årlig omsetning var i 2017 5,3 millioner, med et driftsresultat på 194.000 kroner.